fredag 17. februar 2012

Foccacia!

her er oppskriften på kanskje verdens beste foccacia! har aldri smakt så godt et brød før! jeg serverte det til min egen komponerte tomatsuppe, som du finner lengre ned på siden her!


ingredienser:
17 dl hvetemel
1 ts salt
50 gr gjær
1 ts honning
8 dl vann
3 ss olivenolje

1. mål opp alle ingrediensene. da blir det mye enklere å bake!
2. ha alt det tørre i kjøkkenmaskinen og bland det godt sammen!
3. varm vannet sammens med oljen og honningen til 37 grader (fingervarmt) og tilsett det i melet mens du blander på lav hastighet. øk deretter hastigheten og elt til deigen har løsnet fra kanten. ikke elt for lenge. deigen skal være løs og klissete. hev deretter deigen i 30 min.
4. hvelv deigen utover på et smurt brett og press den jevnt utover til den er jevn fordelt. dekk formen med plastfolie og sett til heving i 40 min!
5. ta av plastikken og sprinkle over olivenolje og strø over maldonsalt og tørkede eller ferske urter (rosmarin, persille, timian eller basilikum)
6. stek på 200 grader i ca 35 min. den er ferdig når du ser den har fått en gyldenbrun farge sånn som på bildet ovenfor.

dette brødet passer perfekt til alle slags supper, salater eller gryteretter! blir ekstra godt hvis du "steker" det i pannen med litt olivenolje. da blir det litt crispy! håper du likte denne oppskriften, og at du en eller annen gang kommer til å prøve deg på dette vidunderlige brødet!


vennlig hilsen Olavs kulinariske verden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar